Howard Pyle (1853-1911) a fost unul dintre cei mai populari ilustratori și povestitori din America de la sfârșitul secolului al XIX-lea, într-o perioadă de dezvoltare explozivă în industria editorială. Ilustrațiile sale au apărut în reviste precum Harper’s Monthly, St. Nicholas și Scribner’s Magazine, devenind cunoscut atât la nivel naţional, cât și internațional. Spectrul larg al ilustratiilor sale l-a făcut celebru.
Pyle a elaborat o abordare unică a artei ilustrației, scufundându-se în artă timpului său. Pe lângă vizionarea operelor de artă originale apartinand unor colecţii publice și private din Wilmington, Delaware, Philadelphia, Pennsylvania și New York, Pyle a absorbit imagini contemporane din publicații, cărți ilustrate și reproduceri de artă (fotomecanică). Toate acestea îi erau disponibile prin intermediul comerţului international în plină expansiune cu tipărituri și publicații.
Pyle și-a adaptat tehnica pentru a se potrivi cu povestea ilustrată, bazându-se pe o gamă largă de stiluri, inclusiv prerafaeliţii, esteticismul, simbolismul și pictura realistă americană.
Succesul său că artist a fost sporit de cunoașterea și aprecierea publicului față de numeroasele surse americane și europene la care a făcut referire. Iar remarcabila lui versatilitate l-a situat solid în cadrul dialogului care a definit lumea artei din acea perioadă.
Lucrările lui Pyle include ilustrații ale istoriei europene din perioada clasică până în secolul al XVIII-lea. Reprezentările sale despre lumea antică au reflectat un interes pentru subiectele clasice, marcante în pictura academică din Europa.
El a fost deosebit de pasionat de Evul Mediu, a scris și ilustrat mai multe lucrări cu teme din Europa medievală și Anglia. Printre acestea se numără Otto mâna de argint (1888), Povestea regelui Arthur și a cavalerii săi (1903) și The Story of the Champions of the Round Table (1905).
Ilustrațiile cu pirați ale lui Pyle, cele mai cunoscute lucrari ale sale, sunt o combinație unică de acuratețe istorică și propria sa viziune personală. Interesul său pentru autenticitate este demonstrat de arhivă sa de cărți de costume și manuscrise istorice. Cercetări recente au arătat, totuși, că existau foarte puține informații vizuale cu privire exact la ceea ce purtau pirații. Pyle a completat spațiile libere cu imaginația sa vibrantă pentru a crea imagini care încă modelează viziunea noastră asupra veșmintelor de pirați astăzi.