Brâncuși împotriva Statelor Unite. Carte-program realizată de George Banu de Eric Vigner este unul dintre cele mai noi titluri pe care Curtea Veche Publishing le-a publicat la sfârșitul anului trecut cu sprijinul Ambasadei Franței și a Institutului Francez.
Volumul, ce tratează celebrul proces din 1926 al sculptorului român împotriva autorităților americane, a fost dramatizat de către colectivul Teatrului Odeon, spectacolul putând fi vizionat în repertoriul instituției.
Fiindcă următoarea reprezentație va avea loc pe 22 ianuarie, începând cu ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon (Calea Victoriei nr. 40-42), dorim să îi facem unui cititor un cadou cu totul special: volumul scris de Eric Vigner și o invitație dublă la spectacol.
Tot ce trebuie să faceți este să răspundeți la întrebarea Între ce ani a creat Constantin Brâncuși lucrarea “Pasărea în spațiu’ în atelierul său? până pe 20 ianuarie 2017, ora 16.00. Găsiți răspunsul în fragmentul postat în articol.
Așteptăm răspunsurile dumneavoastră la postarea de pe pagina de Facebook a editurii, pe care o găsiți aici.
Mult succes!
Fragment din cartea Brâncuși împotriva Statelor Unite. Carte-program realizată de George Banu de Eric Vigner
Î: Care vă e numele, vârsta și locul unde stați?
R: Constantin Brâncuși, vârstă: cincizeci și unu de ani, Intrarea Ronsin, Paris.
Î: Ce profesie sau ce activitate exercitați?
R: Sunt artist, sculptor.
Î: Ce studii și ce educație ați primit pentru a exercita această profesie?
R: Am fost elev la Școala de Artă și Meserii din Craiova, în România, între anii 1893 și 1899. Din 1898 pînă în 1902 am fost elev la Academia de Belle Arte din București, în România. Între anii 1905 și 1907 am studiat la Școală de Belle Arte din Paris, Franța. Începînd din 1906, operele mele au fost selecționate pentru expoziția oficială a Societății Naționale de Belle Arte. Când mi-am terminat studiile, am început să lucrez în atelierul meu și, de atunci, ce fac a fost prezentat în expoziții la Paris, Londra, în Germania, Belgia, aproape în toate țările europene.
Î: De când și unde exersați această profesie?
R: Din 1906, la Paris, Franța.
Î: Ați conceput sau creat obiectul litigiului în acest proces, desemnat pe factură ca „Pasărea Bronz“ și ajuns în portul New York pe vaporul „Paris“ în ziua sau în jurul datei de 21 octombrie 1926? Dacă așa este, precizați unde și când.
R: Da, am conceput-o și am creat-o în atelierul meu din Paris, între anii 1925 și 1926.
Î: Acest obiect este integral rezultatul concepției și fabricației dumneavoastră?
R: Da, integral.
Î: Bronzul despre care este vorba este o operă originală sau o primă ori o a doua replică?
R: Este o operă originală.
Î: Dacă e o replică, precizați câte replici au fost efectuate după acest obiect.
R: Este o operă originală. Lucrez acum la prima replică după acest bronz.
Î: Descrieți cu precizie lucrul care l-ați efectuat pe acest bronz. Dați-ne detaliile procesului atât de creație, cât și de turnare.
R: M-am gândit prima dată la acest bronz în 1910, de atunci m-am gândit mult la el și am făcut încercări numeroase. L-am conceput pentru a fi creat în bronz și am realizat mai întâi un model în ghips. L-am dat apoi turnătorului cu formula aliajului de bronz și cu toate indicațiile necesare. Când opera, în fontă brută, mi-a fost adusă, a trebuit să astup găurile de aer și cavitatea miezului, să corectez anumite defecte și să șlefuiesc bronzul cu pile și cu glaspapir foarte fin. Toate astea le-am făcut eu, cu mâna mea. Această finisare artistică ia mult timp și echivalează cu reluarea lucrului a două oară, de la capăt. N-am permis nimănui să efectueze acest lucru de finisare. Cum subiectul acestui bronz era propria mea creație, propria mea concepție, nimeni altul n-ar fi putut duce la capăt un asemenea lucru încât să mă satisfacă.
Imagine din spectacol. Credit foto: Adi Bulboacă